Tanóra másképp

2008.04.18. 10:44

HOGYAN LEHETNE MÁSKÉPP EGY ÁTLAGOS TANÓRA?


Nézzünk bele egy átlagos tanóra menetébe. A szünet után némileg felfrissülten, de még az előző óra vagy órák hatása után kezdi a munkát pedagógus és az osztály. Viszonylag rendben mennek a dolgok. Néhány tanuló reméli, nem derül ki a tananyaggal kapcsolatos nem tudása, vagy az ennek hatására el nem készült házi feladata, és ami legfontosabb; reméli nem fog felelni.


Miután túlesik ezeken a megpróbáltatásokon, kissé nyugodtabban kezdi hallgatni az új tananyagot. Kezdetben egész leköti a figyelmét, de ahogy a tananyag igyekezne a korábban el nem sajátított részekre épülni, tanulónk kezdi nem érteni a dolgokat. Már nem köti le annyira figyelmét, elkezd hát mással foglalkozni, másra figyelni. A tanár fegyelmez. Megpróbál hát mégis figyelni a számára egyre zavarosabb tananyagra, de most már zavarodott. Az osztály más tanulói is így járnak, növekszik a fegyelmezetlenség. Tanulónk elveszíti még azt a kis kezdeti érdeklődését is, a már ellenségeskedve fegyelmező pedagógusról pedig ismét csak megállapítja ellenszenvét. Az idő kibírhatatlanul lassan telik mindkét fél részére. Mivel a tanár már sem kiabálással, sem dühvel nem tudja odafigyelésre és megértésre bírni tanulóját, elküldi hát vizsgálatra. Hátha valami tanulási rendellenessége van, dyslexiás, esetleg hiperaktív a gyerek; aki csak a meg nem értés és a kihagyott lépcsőfokok szokásos reakcióitól és zűrzavarától szenved. A vizsgálatot végző személy megélni akar, így hát megállapít valami cimkét a gyerekre, aki kap valamilyen tompító hatású gyógyszert a szintén megélni akaró gyártótól és forgalmazótól. Aztán tompább fejjel majd még kevésbé érti a tananyagot.


Aki érti az óra anyagát és előzményeit, azt most már zavarja a körülötte levő növekvő zaj és zűrzavar.


Délután házifeladat készítésnél teljesen reménytelen alapokról indul. Egy zavaros, kellemetlen tanóra után kellene neki állni a tanulásnak, valami olyannak amit eleve nem is ért teljesen. Aki kitartó, valahogy keresztül verekedik rajta részben vagy egészben, vagy a családi pénztárca további ürítésével korrepetálásra megy.


Hogy lehetne ez másképp?


A szünet után némileg felfrissülten, az előző óra vagy órák kellemetlen hatásai nélkül kezdi a munkát pedagógus és az osztály. A tanár röviden gondoskodik arról, hogy megszerezze tanulói figyelmét. Néhány tanuló reméli, nem derül ki a tananyaggal kapcsolatos nem tudása, vagy az ennek hatására el nem készült házi feladata, és ami legfontosabb; reméli nem fog felelni. A pedagógus ezért célzatosan megkérdezi és megkeresi a tanulók főbb meg nem értéseit, amik az előbbieket okozzák. Megkérdezi például kinek volt problémája a házifeladat elkészítése során, ténylegesen körbejár és belenéz egy-egy könyvbe, füzetbe, keresi és elhárítja a meg nem értéseket. Aki nagyon össze van zavarodva, és sok időt venne el a helyrehozatala, azzal megállapodik egy időpontban amikor kihámozza őt.


A tanulók miután jobban értik a tananyagot, és látják, hogy számíthatnak a tanári segítségre, nagyobb nyugalommal és bizalommal vágnak bele a felelésbe. Nem annyira elviselhetetlen az izgalom. Az új tananyag az osztály legnagyobb részének korábban megértett részekre épül, ezért érdeklődve kísérik figyelemmel. A pedagógus járatos a rendetlenkedések, oda nem figyelésnek valódi okában, amint csak kicsit is előfordul ilyen, máris kezeli ezek valódi okait. Nincs szükség ellenséges fegyelmezésekre, nem veszíti el a tanulók bizalmát, figyelmét. A tanulók tudják, hogy segítségre és nem leértékelésre számíthatnak ha nem értenek valamit, így hát meg merik kérdezni ha nem értenek valamit. Az óra gyorsan és jól telik. Mivel nincsenek kellemetlenségek, zűrzavarok, nem viszik azt tovább a szünet utáni következő órákra. A tanuláshoz szükséges energiaszint fenntartásához a tanulók megfelelően, vitamindúsan táplálkoznak. A megvásárolt vitaminok ugyanúgy biztosítják a gyártók és forgalmazók bevételét.


Némelyeknek lehet, hogy nem ez a kedvenc tananyaga, vagy tantárgya, de mivel érti és nem utáltatták meg vele el fogja készíteni a háziját és valamilyen szinten készülni fog az órára. Persze kevesebbet kell vele foglalkoznia, mert alapvetően már az órán megértette.


Ezt eredményezheti, ha egy pedagógus járatos abban, hogy melyik tanulási akadály milyen reakciókat okoz; és nem csak kezeli azokat, de elővigyázatosan bele sem viszi az akadályokba tanulóit.


És ez tovább fokozható azzal, ha a tanulók is járatosak a Tanulás Technológiájában, és amint észreveszik magukon, hogy valamelyik akadály felüti a fejét, egyből utánajárnak.


Mit igényel ez? Valaki figyelmesen áttanulmányozza honlapunkat (www.tanulastanitas.shp.hu) és máris szerez annyi ismeretet, hogy elindulhasson vele egy nyugodtabb, eredményesebb tanulás, oktatás felé. Vagy egy kisebb tanulmánnyal, némi türelemmel és odafigyeléssel pedig mind tanulóként, mind pedagógusként elérheti a fentieket. Ez nem kerül évekbe, vagy nagyon hosszú hónapokba. Nem szükséges bonyolult és drága felszerelés.


A bejegyzés trackback címe:

https://erdekestortenesek.blog.hu/api/trackback/id/tr94431146

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása